sunnuntai 18. toukokuuta 2014

Personal Trainer (osa 1/3)

 Millaista on saada oma personal trainer, auttaako se omissa tavoitteissa?


Voitin jokin aika sitten radio Voicen-kilpailun, missä palkintona  oli huikeat 12-kerran personal trainer palvelut SATS-kuntokeskuksen treenaajien kanssa. Kilpailun järjesti Rexona/Unilever. Tulen näissä kolmessa osassa kertomaan minkälaista treenaaminen PT:n kanssa on ollut, fiiliksiä ja onko tästä koko hommasta ollut mitään hyötyä.

Aloitellaan tarinan alkuvaiheista, kun en ole muistanut tästä kirjoitella blogiin. 

Otin osaa Rexonan järjestämään kilpailuun radio Voicen nettisivuilla, missä pääpalkintona oli kolmelle onnekkaalle oma personal trainer 12-kerraksi. Personal Trainer tulisi olemaan yksi SATS-kuntokeskuksen vetäjistä. Kuten voitte jo päätellä, minä olin yksi niistä kolmesta onnekkaasta.

Hauskinta koko tapahtumassa oli, kun radio Voicen aamutiimi (herättäjät) kirjaimellisesti herättivät minut kello 8 aamulla, kertomalla voitostani puhelimitse. Kieltämättä olin yllättynyt ja onnellinen voitosta. PT-palvelut kun tuntuvat olevan kalliita ja nyt sain ilmaiseksi 12-kerran paketin. JES!

Kuinka homma lähti rullaamaan...

PT:ni SATS-kuntosalikeskuksesta otti minuun yhteyttä sähköpostitse ja keskustelimme viestien muodossa hieman tavoitteistani ja ruokailu/urheilu tottumuksistani. Hieman hävetti myöntää ruokailutottumuksieni olevan "vähän" pielessä ja söin silloin kun huvitti. Viestittelyn lopuksi sovimme ensimmäisen tapaamisen ajankohdan SATS Elielin kuntosalille.

Ensimmäinen PT-tapaaminen

Lauantaina minua hieman jännitti tämä ensimmäinen pt-tapaaminen. Onnekseni PT:ni on luottamusta herättävän näköinen ja epäilykset, että mihin soppaan tässä on lusikkansa nyt työntänyt, katosivat kuin tuhka tuuleen.

Alkujutustelun jälkeen, teimme kehonkoostumus-analyysin, missä tsekattiin rasvaprosentit, kehonkoostumus yms. mielenkiintoisia juttuja. Todellisena yllätyksenä minulle tuli, että vasen käteni on vahvempi kuin oikea - vaikka oikeakätinen olenkin (vitsi jonka vain miehet ymmärtävät...).

Itse salilla treenatessa tutustuin uusiin lämmittely- ja venyttely -tekniikoihin, sekä oikeaoppisten tekniikoiden tärkeyttä painonnostossa. Selkä ei kuulemma kestä pitkään, ellei opi jo ihan alkuvaiheessa kuinka hommat kannattaa toteuttaa.

Ensimmäisen PT-kerran jälkeen minulla oli aivan uskomaton fiilis. Ensimmäinen tunti meni kuin siivillä, tätä voisi verrata joululomaan opiskelijana ollessa. Aika kuluu liian nopeasti kun on hauskaa. Hikisen hauskaa.

Minkälaisia fiiliksiä PT-kerrat ovat minulle henkilökohtaisesti tuoneet?

Olen nyt käynyt viidesti (joo, siis oikeasti mun piti laittaa päivitystä jo aiemmin... ), joten tekniikoita ja uusia salitreenejä on tullut tutuksi. Osa tehdyistä liikkeistä on hyviä, ns. helppoja joita on hauska tehdä samalla kun tajuaa hikoilevansa ja huomaamalla kehittyneensä. Osa liikkeistä on todella ärsyttäviä ja melkein haluaisin vain saada itkupotkuraivarit ja varmaan saisinkin, ellei se häiritsisi muita salilla olijoita (puhumattakaan häpeästä...). Erityismaininnan näistä ärsyttävistä liikkeistä saa Turkish Get up. Löytyy Youtubesta, mikäli haluaa itse koettaa.

PT:ni laatima ruokailu dieetti (jonka nähdessäni oikeasti järkytyin, mun pitäisi syödä 3k kaloreita/ päivässä.), sekä sali- ja cardio-ohjelma ovat omalta osaltaan auttaneet mun henkilökohtaisia tavoitteita kohti mun unelmaa, eli ironman kisaan osallistumista. Salilla käynti on nyt oikeasti ollut ihan kivaa, kun tietää jotain salilla käymisestä.

Mulla on kokoajan nykyisin positiivisemmat fiilikset salilla käymiseen, eikä se ole enää sellaista pakkopullaa kuin ennen. Mun motivaatio treenaamiseen oli myöskin hieman kateissa ja jätskiä oli tullut tammi-helmikuun aikana syötyä vähän liikaa. Se tunne on sanoinkuvaamaton, kun löydät sen roihuavan liekin sisältäsi jatkaa kohti tavotteita, kohti sitä unelmaa minkä haluat toteuttaa. Sama euphorinen fiilis taitaa syntyä joka onnistuneen sali/cardio-treenin jälkeen...

Suosittelenkin siis kaikille lämpimästi oman Personal Trainerin palkkaamista, ainakin tukemaan treenaamisen alkuvaiheessa. Hinta-laatusuhde/hyöty oman personal trainerin palkkaamisella on vain jotain ihan erilaista kuin mitä itse voi räpeltää salilla aivan ummikkona. Varoituksen sana tosin, tähän PT-leikkiin voi jäädä koukkuun. Itsellä on suunnitteilla uuden 12:n kerran ostaminen, kun tämä ilmainen "kokeiluaika" päättyy.

Kiitos siis Radio Voice, SATS ja Rexona/Unilever tästä mahdollisuudesta. Olen hyvin kiitollinen tästä ainutlaatuisesta mahdollisuudesta.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti